Helokopterem w .... Himalaje !
Grzegorz Zalot
2003-10-31 10:28:26 UTC
Właśnie poszukałem - rekord wysokości lotu helikoptera wynosi .....

12.954 metrów !!!!!

opis tu, po niemiecku.
http://www.uhren-schmuck.de/aktuelles/markennews/20020506211109.shtml

Oczywiście to nie normalny lot, ale chyba dałoby się na MtEverest
polecieć ..... Ale wysokości rzędu 8-9 km były osiągane już w latacz
50-tych. Pytanie tylko, czy na takiej wysokości uda się bezpiezcnie
wylądować i ... wystartować ;-).

No to czekamy na śmiałka !

GZ.
b***@wp.pl
2003-10-31 10:31:17 UTC
Post by Grzegorz Zalot
[...]
No właśnie. Słyszałem, że helikopter PUMA zbliżył się do wierzchołka
Mt.Everestu i bardzo chciałbym znaleść potwierdzenie tego wydarzenia.

bigbear
Tomasz Surdel
2003-10-31 11:36:26 UTC
W³a¶nie poszuka³em - rekord wysoko¶ci lotu helikoptera wynosi .....
12.954 metrów !!!!!
opis tu, po niemiecku.
http://www.uhren-schmuck.de/aktuelles/markennews/20020506211109.shtml
Wiele sie nie posuneli. Poprzedni rekord - 12,442 metry byl ustanowiony
wlasnie w Himalajach w 1972 roku jednosilnikowym smiglowcem Lama. Hindusi do
tej pory uzywaja tych walsnie maszyn (produkowanych przez nich samych na
francuskiej licencji pod nazwa HAL Cheetah) do akcji ratunkowych w wysokich
gorach. Lamy lataja tez w gorskich sluzbach ratowniczych min. Szwajcarii,
Francji, Chile i Argentyny.
T.
b***@wp.pl
2003-10-31 12:02:08 UTC
Post by Tomasz Surdel
[...]
O q*de. Ja mam po prostu szort memory.Coś mi dzwoniło...sorry. Pytam o Pumę a
to oczywiście chodziło o Lamę. Wielkie dzięki.

O ile pamiętam to Lamy w Pakistanie nie ma a w Nepalu jest podono jedna do
wyłącznego użytku Króla. Więc w Himalajach Nepalu i w Karakorum nie są one
używane w akcjach ratunkowych w Górach???

pzdr
bb
Tomasz Surdel
2003-10-31 12:27:33 UTC
O ile pamiêtam to Lamy w Pakistanie nie ma a w Nepalu jest podono jedna
do
wy³±cznego u¿ytku Króla. Wiêc w Himalajach Nepalu i w Karakorum nie s± one
u¿ywane w akcjach ratunkowych w Górach???
To zle pamietasz. Lamy posiada pakistanska armia (nawet kilka lat temu
rozbili jedna taka w masywie K2), kilka znajduje sie tez w prywatnych
rekach - glownie do wozenia bogatych turystow. W Nepalu sytuacja jest taka
sama - armia posiada kilkanascie Lam indyjskiej produkcji, posiadaja je
takze prywtne firmy. Co do krola nie wiem, ale watpie - kto kiedykolwiek
lecial Lama (mialem kilka razy ta przyjemnosc) zdaje sobie sprawe, ze nie
jest ona zbyt "krolewska". Warunki w niej sa dosc spartanskie... :)
T.
Tomasz Surdel
2003-10-31 12:30:07 UTC
O! Tutaj jest nawet kilka zdjec Lam pakistanskiej armii:
http://www.pakaviation.com/PVA/Library/AirPhotos/Military/PakAR_Helicopters/
Tomek
bigbear20
2003-10-31 17:41:49 UTC
Post by Tomasz Surdel
[...]
Wynika z tego, ¿e jednak wszystko mi siê miesza i siê nie znam.W w±tku
"wypadek soko³a" jest stwierdzenie, ¿e co¶ takiego jak Puma jednak istnieje
wiêc wychodzi na to , ¿e nie wiem o co pytam. I albo jestem z innej epoki
(lata 80-te) i wtedy wymienione armie Lamy nie mia³y albo chodzi faktycznie
o Pumê. Moje dociekanie bierze siê st±d , ¿e nie zdo³ano za³atwiæ w 1989
roku odpowiedniego helikoptera (Pumy/Lamy???) (bo go nie by³o) na akcjê
ratunkow± w rejon wypadku na polskiej wyprawie na Everest - a by³o to w
okolicy Lho La na zaledwie 6000. Piloci dostêpnych maszyn odmówili lotu.Król
Nepalu "odmówi³" u¿yczenia swojej Lamy/Pumy(?). Raczej chodzi³o o Pumê
(patrz w±tek "wypadek Soko³a) - bo prywatny w³a¶ciciel odpowiedniego
helikoptera na Alasce chcia³ lecieæ do Nepalu na pomoc ale prosi³ o
zorganizowanie tankowania na oceanie - czego nie uda³o sie zorganizowaæ.
Tyle wiem.Dlatego intryguje mnie helikopterowy temat.

pzdr
bb
Tomasz Surdel
2003-11-01 00:42:25 UTC
Post by bigbear20
[...]
Puma to inna bajka - to duzy dwusilnikowy smiglowiec. Nie znam szczegolow
akcji w 1989 roku i o co dokladnie chodzilo, bo jesli rzeczywiscie o
przewiezienie duzej ilosci sprzetu i ratownikow to moze rzeczywiscie
chodzilo o Pume. Roznica jest zasadnicza - Lama zabiera na poklad 4 osoby, a
Puma 20. I krol Nepalu moze miec rzeczywcie Pume - istnieje bowiem wersja
"salonowa" tej maszyny.
T.
bigbear20
2003-11-01 14:04:15 UTC
Post by Tomasz Surdel
[...]
Chodzi³o o przewiezienie 2-ch osób. Dziêki za info.

pzdr
bb
Michal Sawicki
2003-11-08 06:41:37 UTC
Pytanie tylko, czy na takiej wysoko=B6ci uda si=EA bezpiezcnie=20
wyl=B1dowa=E6 i ... wystartowa=E6 ;-).
Pewnie by sie dalo pod warunkiem wybudowania tam odpowiednio dlugiego
pasa pozwalajacego na wyhamowanie z minimalnej mozliwej na tej wysokosci
predkosci. :PPP

M.